Просування сайтів & web-аналітика

Відправити заявку    +38 096 558 75 14

Cookies в просуванні та аналітиці сайтів

Напевно, ми б не писали цей матеріал, якби не працювали з аналітикою. Тема cookies - зона роботи програмістів, але також має пряме відношення до аналітики та просування. У цій статті ми трохи зануримося в теоретичні знання про cookies, які можуть стати в нагоді в просуванні сайтів та аналітиці.

Cookies - тимчасові файли з конкретним набором даних, що надсилаються сайтом до браузера користувача.

Розробкою технології cookies ми зобов'язані Лу Монтуллі, який їх вигадав у 1994 році, зіткнувшись із проблемою зберігання товарів у кошику між відвідуваннями користувачем сайту. Надалі, технологія була запатентована автором та використана багатьма браузерами.

Призначення Cookies

  • зберігання тимчасової інформації про користувача (товари в кошику, вподобання користувача, аутентифікація та інші технічні метрики користувача);
  • використання при наступних сеансах для зручності користувача та зчитування технічної інформації.

Отже, cookies користувача може стати в нагоді в таких випадках:

  • аналітика миттєво отримує відповідь чи був користувач на сайті (це новий відвідувач або той, що повертається);
  • отримання метрик та дат сеансів користувача;
  • консолідація інших метрик з історії відвідування користувачем сайту.

Розберемося докладніше, що від чого йде. Спочатку, які типи cookies бувають.

Типи cookies

  • сесійні;
  • постійні;
  • сторонні;
  • супер-cookies;
  • зомбі-cookies.

Найпоширеніші це перші 2 типи - сесійні та постійні.

👉 Сесійні cookies - cookies, які зберігаються лише протягом сесії користувача, а саме до закриття вікна браузера.

👉 Постійні cookies - cookies, які зберігаються у браузері користувача, мають конкретний термін зберігання та оновлюються під час наступного відвідування сайту. Цей тип називають ще - слідкуючі cookies, які активно використовуються рекламодавцями для ремаркетингу, аналізу переваг, аналітики тощо. Власне, наші друзі Facebook, Google і не лише вони, працюють саме з ними.

Ви можете запитати, які дані можна отримати про користувача з cookies? Перейдемо далі, ближче до технічних параметрів. Кожен запис має такі параметри, як на скріншоті:

параметры cookies

Параметри cookies

  • name - назва файлу;
  • value - унікальне значення файлу cookies для ідентифікації користувача;
  • expires - дата, до якої дійсний файл cookies;
  • max-age - час життя cookies з моменту встановлення;
  • path - директорія на сервері, для якої доступний файл cookies;
  • domain - домен, якому відкривається файл cookies;
  • secure - індикатор захищеної передачі даних cookies.

Це основні параметри, що передаються при першому відвідуванні та оновлюються після наступного відвідування сайту.

А тепер ближче до конкретних записів, які використовуються світовими гігантами в аналітиці та просуванні.

Cookies & Google Ads + Analytics & Facebook IOS 14+

Далеко не секрет, що всі рекламні системи використовують куки користувача для реклами та веб-аналітики, і роблять у них свої записи, за наявності їх кодів на сайті.

Google Ads & Analytics прописують у cookies користувача спеціальні дані у вигляді записів:

  • _ga - унікальний ідентифікатор користувача, який прописується в Google Analytics та зберігається протягом 2-х років;
  • _gid - спеціальний параметр ідентифікації користувачів, який є актуальним лише протягом 24 годин;
  • _gac - ідентифікація зв'язку Google Analytics та Google Ads.
Cookies & Google Ads + Analytics

Facebook прописує на сайт інші спеціальні дані cookies:

  • _fbp - свідчить про наявність пікселя на сайті;
  • _fbc - свідчить про перехід користувача з реклами Facebook з міткою fbclid, що надалі зберігає дані мітки fbclid у цьому записі;
  • c_user - унікальний ідентифікатор користувача.
Cookies & Facebook

Кожен запис має свій унікальний ID, який потім використовується кожною системою для своїх цілей.

iOS 14+, cookies та реклама

Напевно, Ви вже чули про зміни у зв'язку з оновленням операційної системи iOS. Так, не тільки користувачі втомилися від реклами, а й операційні системи, тому компанія Apple подбала про обмеження передачі cookies та про те, щоб дати вибір користувачам залишати їх чи ні. Внаслідок чого рекламодавці Facebook зіткнулися з великими труднощами. Більш докладно ми це обговорювали у нашій статті.

Компанія Google швидко адаптувалася і вирішила проблему через систему зв'язування конверсій у Tag Manager, тоді як Facebook зіткнувся з великими труднощами, але вже практично знайшов аналогічне рішення через передачу даних безпосередньо з сервера за допомогою Conversion API.

В цілому, ми приходимо до висновку, що cookies не даремно були придумані, а рекламні системи будуть настільки досконалі, що все одно знайдуть спосіб користуватися даними і без них, за необхідності.